Skupiny studentů se dělí podle věku, na niños 7-10 let, adolescentes 11-14 a adultos 15-†. Pro nejmenší trvá výuka hodinu půl, pro ostatní dvě hodiny až dvě hodiny a půl. Zatím učíme v našem hostitelském ejidu Gómez Farías, dále v Zoh Laguně (vzdálená 10 km), Xpujilu (vzdálený 5 km) a nově v Becanu (vzdálený 2 km).
Nejvíce studentů bylo na prvních hodinách, v některých třídách okolo 15-ti, např. v Gómez Farías, Zoh Laguně i Becanu, pouze ve Xpujilu je zájem od počátku velmi malý a pohybuje se mezi 3-1 účastníkem, avšak chodí pravidelně. Bohužel postupem dnů a týdnů ve skupinách studentů ubývá. Snad je to jen dočasné a na vině jsou změny počasí a nálad. Zůstali jen ti se zájmem a vytrvalostí. V důsledku se většina starších skupin zúžila na počet zhruba 5ti účastníků. Byli jsme ujištěni, že určitý počet studentů vždy odpadne. Chystáme se na další kolo propagace, tak doufáme, že se počet zájemců zase zvýší. Zatím se nám ukazuje, že nejmenších dětí chodí pravidelně nejvíce, okolo 10-ti. Považuji to za pozitivní, neboť čím dříve se děti začnou pravidelně anglicky učit, tím lépe pro ně a v důsledku pro rozvoj jejich regionu.
A jak jsme se dostali do Becanu? Na jedné z úvodních hodin v Gómez Farías jsme zaujali señoru z Becanu a ta si následně vyžádala výuku ve své vesničce! Shodou okolností je to tentýž Becan, který byl v dávných dobách sídlem Mayů. I dnes visí na stěně v místní třídě dvojjazyčné nápisy v mayštině a španělštině. Zapamatoval jsem si pouze be’ek (pes) a uu (slunce), ale slunce se prý řekne jinak, tak se někde stala chyba... Příště si udělám poznámky! Mimochodem, pro zájemce, jsem našel španělsko-anglicko-mayský slovník (viz http://whp.uoregon.edu/dictionaries/mayan/).
Co se týče průběhu výuky samotné, osobně mám problémů stále méně, přestože jsem ve španělštině poměrně začátečník. Postupně jsem si osvojil jednoduché pokyny a příkazy, důležité pro chod výuky. Když jsem se dostal do úzkých, vzal jsem si na pomoc slovník nebo stručnou příručku španělské gramatiky a problém byl vyřešen s úsměvem. Stále si vypisuji slovíčka a dělám poznámky, takto si vytvářím příruční zásobárnu nejnutnějších pojmů. Mezi studenty jsou velké rozdíly v rychlosti práce a učení se. V každé třídě se však najde alespoň jeden šikovný pracant/ka. Největší problémy mají Mexičané s anglickou výslovností. Nesnadné je pro ně vylovování zejména „l“, „r“, a „h“. Některá slovíčka zvládají bez větších problémů, ale dokážou si vylámat zuby na tak zdánlivě banálních slovíčkách jako je např. „apple“ nebo „table“. Téměř nemožné je pro některé vyslovit „girl“ atd. Slova začínající na „h“, např. „head“ nebo „hand“ mají tendenci vyslovovat [ched] a [chend]. Zatím jsou poměrně bázliví v procvičování rozhovorů, ale věřím, že postupem času překonají i to. Jsou přeci na začátku výuky nového jazyka a to chce vždy velkou trpělivost a odhodlání na obou stranách.
Jakub Urbanec